Organizacja Euro NCAP, która przeprowadza testy zderzeniowe, podsumowała 2013 rok i stworzyła listę najbezpieczniejszych samochodów w poszczególnych klasach. Ostatnie 12 miesięcy przyniosło wiele niespodzianek i zmian.
W poniższym rankingu nie znalazł się żaden niemiecki samochód , a najbezpieczniejszymi okazały się auta, którym jeszcze rok temu nikt nie dawałby szans.
Wśród
samochodów miejskich zwycięzcą okazało elektryczne
Renault ZOE. Auta na prąd potrzebują dużo miejsca na akumulatory, a co za tym idzie, mają inną konstrukcję niż samochody spalinowe. Z tego powodu nie były równie bezpieczne. Jednak Renault pokazuje, że jako marka, która od lat może pochwalić się samochodami brylującymi w testach, również w przypadku elektrycznego auta stworzyła konstrukcję lepszą od konkurentów.
Ochrona dorosłych: 89 proc.
Ochrona dzieci: 80 proc.
Ochrona pieszych: 66 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 85 proc.
Samochody kompaktowe - Qoros 3 SedanNajwiększą niespodzianką 2013 roku okazał się model 3 chińsko-izraelskiej marki Qoros
. Samochód ten nie jest jeszcze oferowany w Europie, ale dzięki jakości wykonania, osiągom i świetnym wynikom w testach zderzeniowych, może być to pierwsza marka z Chin, która odniesie sukces na Starym Kontynencie. Po przetestowanym w 2012 roku Volvo V40, Qoros 3 jest drugim najbezpieczniejszym kompaktem w historii.
Ochrona dorosłych: 95 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona pieszych: 77 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 81 proc.
Samochód klasy średniej - Lexus IS 300hWalka w klasie premium, a szczególnie w segmencie D jest bardzo zacięta. Lexus, który chce konkurować z takimi wieloletnimi hitami jak BMW serii 3 i Mercedes Klasy C, musi pokazać coś wyjątkowego. Obok ciekawej stylistyki i udanego napędu hybrydowego, japońskie auto może też się pochwalić świetnymi wynikami w testach zderzeniowych. Nowy IS udowodnił, że jest bezpieczniejszy od niemieckich konkurentów.
Ochrona dorosłych: 91 proc.
Ochrona dzieci: 85 proc.
Ochrona pieszych: 80 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 66 proc.
Samochód luksusowy - Maserati GhibliW koncernie Fiata, to Maserati ostatnio odnosi największe sukcesy. Włoska marka premium nadal jest niszowym graczem, ale w 2013 roku znacznie zwiększyła sprzedaż. Głównym motorem napędowym tego rozwoju jest mniejsza limuzyna, czyli model Ghibli. Konkurent między innymi Audi A6 i BMW serii 5 wygląda świetnie, jeździ wzorowo, a do tego pokazuje, że jest bezpieczny w razie wypadku.
Ochrona dorosłych: 95 proc.
Ochrona dzieci: 79 proc.
Ochrona pieszych: 74 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 81 proc.
Kompaktowe MPV - Kia CarensKoreańskie samochody już od dawna są postrzegane jako równi konkurenci aut z Europy i Japonii. Nowa Kia Carens powalczy w bardzo rozbudowanym ostatnio segmencie z Fordem C-Maxem, Oplem Zafirą, czy Citroenem C4 Picasso. W przypadku rodzinnego samochodu argument bezpieczeństwa może okazać się bardzo ważny, dlatego zwycięstwo Carensa w zestawieniu Euro NCAP jest dużym atutem dla koreańskiego producenta.
Ochrona dorosłych: 94 proc.
Ochrona dzieci: 76 proc.
Ochrona pieszych: 64 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 81 proc.
Kompaktowy van - Ford Tourneo ConnectMałe vany mają być przede wszystkim praktyczne i wytrzymałe, a bezpieczeństwo w autach tego typu schodziło na dalszy plan. Mimo to, od lat obok modeli dostawczych, dużą popularnością cieszą się wersje osobowe. Na ogół nie są one ładne, ani komfortowe, ale niska cena i wysoka funkcjonalność zachęcają do zakupu. Ford dostrzegł to i zadbał o to, żeby nowy Tourneo Connect zapewniał bezpieczeństwo na poziomie aut osobowych.
Ochrona dorosłych: 94 proc.
Ochrona dzieci: 85 proc.
Ochrona pieszych: 62 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 70 proc.
Kompaktowe SUV-y - Jeep CherokeeW rzeczywistych warunkach SUV-y są bezpieczne dzięki przewadze wielkości, jednak w testach zderzeniowych nie zawsze wypadają dobrze. Producenci dostrzegli ten problem i najnowsze konstrukcje są dużo wytrzymalsze. Przykładem może być nowy Jeep Cherokee, który oprócz kontrowersyjnej stylistyki oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa.
Ochrona dorosłych: 92 proc.
Ochrona dzieci: 79 proc.
Ochrona pieszych: 67 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 74 proc.
Ciekawe jak sie maja cenowo