Jest niezaprzeczalnym faktem że Karol Godula aktywnie lobbował i wspierał finansowo uruchomienie kolei żelaznej i dworca w Chebziu, w efekcie czego powstał jeden z największych węzłów osobowo-towarowych na Górnym Śląsku.Doskonale zdawał sobie sprawę że kolej to przyszłość i postęp w każdej dziedzinie.
Na tym właśnie dworcu osobiście z dwiema orkiestrami powitał króla Prus Fryderyka Wilhelma IV,który odbywał jak to nazywają,dziewiczą podróż na tej linii,czyli Wrocław-Mysłowice.
Nie wiadomo natomiast czy gościł króla u siebie.
Z biegiem czasu stał się ważnym węzłem kolejowym,powstała poczta,warsztaty i poczekalnia.
Jednym słowem,nie byłoby Karola Goduli z jego pozycją i majątkiem to nie byłoby tego dworca.
W naszych czasach dworzec zaczął tracić na znaczeniu i podupadał,był wpisany na szlak zabytków techniki lecz go skreślono z powodu dewastacji.Czemu się nie dziwiłem,po zlikwidowaniu kas się zaczęło
Załącznik:
0.JPG [ 154.33 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
Załącznik:
1.JPG [ 136.2 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
Załącznik:
2.JPG [ 164.3 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
Załącznik:
3.JPG [ 143.56 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
Załącznik:
4.JPG [ 154.58 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
kiedyś udało mi się zajrzeć za te drzwi
Załącznik:
5..JPG [ 138.22 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
Załącznik:
8.JPG [ 124.5 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
Załącznik:
6.JPG [ 87.55 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
zaplecze zapowiadało się dość ciekawie.
Były plany co do niego ale jakoś się kończyły z niewielkim powodzeniem,przez jakiś czas był teatr tańca czy coś
Załącznik:
5.JPG [ 129.54 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
Załącznik:
7.JPG [ 125.17 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
wydawało się że idzie ku lepszemu,zwłaszcza że w pomieszczeniu dawnych kas
zmagazynowano znaleziona gdzieś sztukateria
Załącznik:
9.JPG [ 163.46 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
w krótkich odstępach czasu były dwa pożary,spłonął budynek dawnego transformatora a nie długo potem wybuchł pożar na zapleczu głównego budynku.
I nadeszły dobre czasy dla niego
http://rudaslaska.naszemiasto.pl/artyku ... id,tm.htmlSynergia kultury, architektury i historii: Nowa biblioteka ulokowana w gmachu dworca pozwoli na ocalenie budynku od zniszczenia. - Dzięki zakupowi obiektu przywrócimy do życia jeden z najpiękniejszych dworców na terenie Polski. Projekt adaptacji budynku na cele biblioteki wykreuje nową, oryginalną przestrzeń kultury, z której będą mogli korzystać nie tylko rudzianie, ale wszyscy mieszkańcy regionu – podkreśla prezydent miasta Grażyna Dziedzic.
Przypomnijmy, że pierwszy budynek dworca kolejowego w Chebziu został wybudowany w 1859 roku. Natomiast obecnie używany kompleks stacyjny powstał pod koniec XIX wieku. W latach 1900-1902, a następnie 1902-1906 nastąpiła dalsza rozbudowa i przebudowa dworca. W jego skład wchodził m.in.: budynek głównego dworca, budynek biurowy, poczta, warsztaty oraz zabudowania peronu. Najbardziej charakterystycznym zabytkowym obiektem jest budynek kolejowy, z elewacją z różnokolorowej cegły z odsłoniętą stalową konstrukcją, która wykonana została w formie pseudo muru pruskiego. Co ciekawe, od 19 października 2006 do listopada 2010 zespół stacyjny znajdował się na Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego, jednak został z niego usunięty.
Teraz budynek administracyjny zyska nowe życie. Zostaną do niego przeniesione zbiory Biblioteki Centralnej, które obecnie mieszczą się w budynku przy ul. Dąbrowskiego w dzielnicy Wirek. Wnętrze obiektu znacznie się zmieni. Jak informuje rudzki magistrat, w głównej hali budynku powstanie antresola. To tam ulokowane zostaną regały biblioteczne i czytelnia. Dodatkowo, w hali głównej umieszczona zostanie kawiarnia dostępna zarówno dla czytelników jak i podróżnych.
- Zaangażowanie Miasta Ruda Śląska w projekt „Stacja Biblioteka” pozwoli ocalić zabytkową kubaturę obiektu. Przede wszystkim jednak dworzec w Chebziu ma szansę stać się jednym z czołowych obiektów wizerunkowych Górnego Śląska – mówi Krystian Gałuszka, dyrektor biblioteki miejskiej.
Pomimo tego, że obiekt otrzyma nowy wygląd i kulturalną funkcję, będzie dalej spełniał swoje pierwotne zadania. Należy podkreślić, że miasto kupując nieruchomość od PKP zobowiązało się do zapewnienia dotychczasowego przeznaczenia obiektu w zakresie obsługi pasażerów. Dlatego też w budynku zostanie wygospodarowane miejsce przeznaczone na poczekalnię dla podróżnych, a także na kasy biletowe oraz pomieszczenia dla urządzeń do prowadzenia ruchu kolejowego i ich obsługi. Wymaga tego koncepcja budowy centrum przesiadkowego w tym rejonie. A przypomnijmy, że budowa centrum przesiadkowego w Chebziu wraz z rewitalizacją zabytkowego budynku dworca kolejowego wpisana została w Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Ruda Śląska do 2030, który został przyjęty w styczniu 2015 roku przez Radę Miasta.
- Węzeł przesiadkowy ma połączyć tramwajową i autobusową komunikację miejską oraz aglomereacyjną z kolejową komunikacją regionalną. Koncepcja zakłada powstanie nowoczesnej infrastruktury torowo-sieciowej, drogowej, pieszo-rowerowej oraz z zakresu architektury obiektów służących obsłudze pasażerów – wyjaśnia Piotr Janik, naczelnik wydziału inwestycji Urzędu Miasta. Zgodnie z koncepcją teren wokół dworca zostanie zagospodarowany,a budynek dworca - wyremontowany. Powstaną także parkingi i połączenia pieszo-rowerowe.
W ubiegłym miesiącu budynek dworca w Chebziu wpisany został do wojewódzkiego rejestru zabytków. - Dzięki temu miasto będzie mogło ubiegać się o środki zewnętrzne na remont obiektu i realizację planowanych projektów – mówi Piotr Janik.
Budynek dworca w Chebziu to miejsce charakterystyczne. Uchodzi za symbol nie tylko Rudy Śląskiej, ale całej aglomeracji górnośląskiej. Dworzec w Chebziu związany jest z postacią Karola Goduli. - Gdyby nie działania Karola Goduli nie byłoby potęgi przemysłowej Ballestremów, Schaffgotchów i Thile-Wincklerów. Pośrednie działania tychże graczy na rynku górnośląskim z ogromną siłą wpływały na poczynania innych twórców, nie tylko ówczesnego przemysłu, ale też stymulowały działania w innych sferach aktywności społecznej, np. w kulturze i sztuce – wyjaśnia Krystian Gałuszka, dyrektor MBP w Rudzie Śląskiej.
- Karol Godula m.in. aktywnie lobbował i wspierał finansowo uruchomienie kolei żelaznej i dworca w Chebziu, w efekcie czego powstał jeden z największych węzłów osobowo-towarowych na Górnym Śląsku – dodaje.
Obok budynku dworca miasto nabyło też budynek administracyjny, warsztatowo-socjalny i magazynowy oraz działki niezabudowane. Część tych nieruchomości, wartych prawie 400 tys. zł, miasto przejęło od PKP S.A. nieodpłatnie.
Prace ruszyły
Załącznik:
10.JPG [ 172.73 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
wyburzono te dobudówki wewnątrz
Załącznik:
14.JPG [ 197.73 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
Załącznik:
13.JPG [ 200.63 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
może powstanie coś nowego wewnątrz,np. toalety,powrócą kasy
Załącznik:
12.JPG [ 193.15 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
i właśnie tu zauważyłem wyrób z huty Gutehoffnugshutte,podejrzewam że wszystkie konstrukcje stalowe z niej pochodzą.
Załącznik:
15.JPG [ 234.33 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
prace nabrały dużego rozmachu
Załącznik:
16.JPG [ 256.26 KiB | Przeglądany 38776 razy ]
z tego projektu będą dwie korzyści,pierwsza to że dworzec będzie prawie jak dawniej i druga,dalszej dewastacji nie będzie.
To możebyć a raczej będzie dobre miejsce.
Pragnę jeszcze dodać że istniał jeszcze tzw. peron górny,powstał gdzieś ok. 1899 r. Tu zaczynala sie linia Ruda Chebzie-Ruda Kochlowice. Dawniej Orzegow-Chebzie-Kochlowice. Linia kursowala do 1981 roku.Przy torowisku śladu już po nim brak,ale miałem kiedyś okazję spenetrować jego infrastrukturę pod torami.